20 Ağustos 2011 Cumartesi

Bu bir futbol yazısıdır

"Kadınlar neden futbolu sevmez?"

Güzel ama yanlış bir soru :) Kadınlar futbolla ilgilenmiyorlar ki sevmek ya da sevmemekle ilgili bir fikir edinebilsinler. Burada asıl sorulması gereken soru "neden ilgilenmedikleri?" Bazı şüphelerim var;

*Mesela anlamlandırılmadığı için olabilir. Sonuçta futbol bir yerde modernize edilmiş teknikler barındıran ve aslında ilkel (primitif) bir mücadele içeren bir spor dalı. Fiziksel avantajın öncelikle kullanıldığı (primitif kısım) ama aynı oranda zeka ve kolektif bütünlük (Ömer Üründül stayla) gerektiren (Modernize edilmiş teknikler kısmı) bir karşılaşmadan bahsediyoruz. (Henüz futbolun sosyolojik, kültürel ve felsefi altyapısına girmiyorum dikkat edin.) Bu tür bir mücadele tarih boyunca kadın direkt olarak katılmadığı için oyun ile ilgili bütünü kavramakta zorluk çekiyor olabilir. (Günümüzde kadınların futbola olan ilgisinin artmasını da iş hayatında aktif olarak o mücadelenin içine girmelerine bağlayabilirim bu şekilde)

*Ya da bir yerde kendilerine rakip olarak görmekten dolayı uzak durmaları da olabilir. Düşünsenize; ilgiye aç bir insansınız ve erkek arkadaşınız sizinle ilgilenmek yerine oturup futbol maçı izliyor ya da halı sahaya top oynamaya gidiyor. Kesinlikle kabul edilemez!! değil mi? İşte o iş öyle değil malesef. Elmalarla armutları karıştırmamak lazım. Bunu kendi kişisel bakımınız için harcadığınız süreyle kıyaslayabilirsiniz ama mesela. Siz nasıl kendinizi daha mutlu ve rahat hissetmek için kendinize bakıyorsanız (Erkek için bakım yapıyorum lafı büyük bir yalandır, o kısmı direkt geçelim) erkeği de kendi haline bırakın 1-2 saat, inanın size daha fazla getirisi olacaktır. Hatta bu süreçte onu teşvik edici ya da destekleyici olursanız uzun vadede kazanan yine siz olursunuz bu yüzden biraz futbolu sevmek bir şey kaybettirmez size :)

*Son olarak kuralların çok karmaşık gelmesinden dolayı sevilmiyor olabilir futbol, ama halbuki basit bir oyundur. Ofsayt denen şeyin sizi bu kadar engellemesine izin vermeyin. Ofsayt aslında basit bir şeydir ama her şeyde olduğu gibi bu konuda da derdimizi anlatmayı bilemediğimiz için sanki dünyanın en önemli olayıymış gibi belirtilmesinin hiç gereği yok. 

Peki futbola olan ilgi nasıl arttırılabilir?

Futbol artık endüstrileşmeye başladığı için kadın taraftarın sahip olduğu alım potansiyeli en az erkekler kadar önemsenmeye başlandı. Bunun en büyün işareti olarak formaları örnek gösterebilirim. Klüpler forma tasarımlarına vakit harcayıp her kesimden taraftara satış yaparak klübe kazanç elde etmek için bir sürü forma, t-shirt, atkı, bere vb aksesuar tasarlıyorlar. Dolayısıyla sahadaki mücadeleyi bir yerde gündelik hayatımıza da sokuyorlar.

Dahası artık eskisi gibi sadece kendi ligimizi izlemek zorunda da değiliz. Yayıncı kuruluşlar sağolsun Avrupa'nın önemli liglerini izleyebiliyoruz. Bu da bir başka önemli konuya parmak basmamıza yardımcı oluyor; "yakışıklı futbolcu". Evet biliyorum bu biraz klişe geliyor kulağa ama görsel olarak çekici bir elemanın sahada bulunması ilginin üstüne yoğunlaşmasına yardımcı olacaktır. Bana inanmıyorsanız Antandre'nin paylaştığı fotolara bakıp, kendinize durumu itiraf ettikten sonra kaldığımız yerden yazıya devam edelim :)

Kurallara gelirsek; aslında olay basit. Mango'da sezon sonu indirimi olduğunu ve beğendiğiniz bluzun bir başkası tarafından alınmak üzere olduğunu düşünün. O bluzu kim alırsa golü o atıyor. Bu esnada centilmenlik dışı yapılan bütün müdahaleler (Isırmak, saç çekmek, ağız yırtmak, çimdiklemek, yüzünü çizmek, gözünü oymak vb) faul. Siz bluzu kaptıktan sonra öncede sıraya soktuğunuz bir arkadaşınıza vererek sırada bekleyen onca kişiyi by-pass ederek o bluzu "çakallık" yaparak alıp çıkmanız gerekenden daha erken o mağazadan ayrılırsanız işte bu da ofsayt oluyor ^.^ Dedim ya aslında kurallar basit :)))

Şimdi geldik en çetrefilli kısıma. Futbolun sosyolojik altyapısı. Futbol kelimenin tek anlamıyla düşük gelirlilerin sporudur. Aileden zengin olup futbolcu olan örnekler bir elin parmaklarını geçmez. Dolayısıyla aslında futbol içinde bulunulan kötü koşullardan kurtulmanın bir yoludur. Bunun için de içinde saf mücadeleyi barındırır. Erkek doğası gereği mücadeleyi sever. İçinde bulunduğu konum itibariyle mücadele etmiyor olsa bile edenleri izlemek bir çeşit mutluluktur. (Roma döneminde arenalara akın edip, gladyatörleri izlemek gibi) O yüzden insanlar kendilerinden olanı, kendileri için mücadele edenleri desteklerler. Böylece toplu olarak karşılıklı bir aidiyet hissi oluşur. Hatta bu aidiyet hissi o kadar geniş katılımlı bir hale gelir ki, erkek bu kendi gibi düşünen topluluğa ait olma hissiyle mutlu olmaya, bir yerde onunla gurur duymaya başlar. 
Bir de bunun üzerine kendi hayatında yaşadığı sıkıntıları, gördüğü baskıları, karşılaştığı zorlukları buna eklersek, bütün bu sıkıntılardan kurtulmak için kendini stadlara atar. Sahada futbolcular mücadele ettikçe kendini onların yerine koyarak aslında endi hayatındaki zorluklarla mücadele ediyordur. Kendi takımı her gol attığında aslında o gol rakibe değil kendi hayatındaki zorluklara atılan bir gol olur. O yüzdendir ki bin bir zorlukla o bilet parası ayrılır ve o maça gidilir. Kendi hayatı ne kadar boktan olursa olsun o 1.5 saat boyunca hayatı yeşil sahada oynayan oyunculara dönüşür. Hele bir de o gün zafer kazanılmış, galibiyet alınmışsa... O kadar boktanlığın içinde kendini mutlu hissedebilmesi için iyi bir sebebi vardır artık. Ve aslında o yüzdendir ki "futbol asla sadece futbol değildir."

34 yorum:

bayan mikrop dedi ki...

yazı çok uzun okumayacam
şunu demek için geldim

bi sen kaldıydın hehhhhh!

Mr.E dedi ki...

Madem okumuyorsun ne bok atıyorsun mikrop!!!!

MÜTEMADİYEN dedi ki...

Bi şey söylemek istiyorum..Futboldan NEF-RET! ederim..Hiç bir konuda büyük konuşmadım ama, bunda büyük konuşuyorum..Hiç bir güç bana futbolu sevdiremez..Ama saygı duyarım o ayrı..Galatasaray fanatiği ağabeyim sayesinde nefret ettim aslında..Evde bir TV vardı ve hergün Türkiye ligi, Avrupa ligi, Şampiyonlar ligi, Maç biter, özeti sonra yorumları..Ayyyy!! evlendim ve kurtuldum..Hiç almıyım ben :):)

Sam dedi ki...

"Kadınlar neden futbolu sevmez?" değil de

"Çoğu kadın neden futbolu sevmez?" olsa,

"Futbolu erkeklerden bağımsız olarak çok seven birçok kadın" ne kadar memnun olur biliyor musun (:

bayan mikrop dedi ki...

bah hele bah bah
çok atarlı gördüm seni

bahh bahhhhhhhh

Mr.E dedi ki...

@Mütemadiyen vallahi erkeğin de tabi bazı şartları zorlamaması lazım, abin bu durumda koşulları amiyane tabirle "kanırtmış"

Mr.E dedi ki...

@Sam aslında 2. paragrafın sonunda bahsettiğim o "bir çok kadın" biliyor musun :)

Mr.E dedi ki...

@Mikrop Hem okuma hem bok at, işte atar sebebi :D

francesca mckennitt dedi ki...

Benim sevmeme sebebim; çoğu erkeğin futbolu gerçek yaşamdan uzaklaşma yolu olarak görmesi. Katrilyonlar dönen bir sektör ve kimisi evinin çocuklarının derdini unutup parasını kulüplere, bahislere yatırabiliyor. O sebepten :)

Mr.E dedi ki...

@Fran hayatta eksik olan heyecan arayışı, daha fazlası değil :)

MÜTEMADİYEN dedi ki...

Hahahhhh :):) gibi...

Antandre dedi ki...

bu güzide araştırmaya, tecrübeler ve yaşanmışlıklarla yanıt vereceğim.

soon...

Mr.E dedi ki...

Bekliyorum efendim :)

Sylvie ribeL_ dedi ki...

galiba ben senin bildiğin kızlardan değilim :)
Geçen barcelona-madrid maçını izliyorum, benim sevgilimle kardeşimde içerde counter oynuyo, olum gelin izleyin manyak maç oluyo diye diye, darladım bunları en sonunda gelip izlediler.. Öylede severim yaneee :)

Mr.E dedi ki...

Futbol seven kız candır :) Ben de mesela kız arkadaşımla dışarıda buluşup bir yerde oturduğumuzda sohbet ederken kayseri-trabzon maçına dalıp sonuna kadar maçı izledikten sonra sohbete devam etmiştik hey gidi... :D

Lütfücüğüm dedi ki...

eğer doğru bir maçı tribünde izlerseler kesinlikle seveceklerini düşünüyorum. tabii maç güzel bir maç olmalı.

ayrıca dediğin gibi karmaşık, zor bir spor değil. gayet basit. zaten en zor kuralı ofsayt olan bi spor ne kadar karışık olabilir ki?

Mr.E dedi ki...

@Lütfücüğüm hoşgeldin :)

Dediklerine aynen katılıyorum önemli olan güzel şartların bir araya gelmesi, çok beğendiğin bir yemeğin kötü malzemeyle yapılmış halini yemek nasıl kötü bir durumsa, kötü mücadeleli seyir zevki düşük bir maçı izlemek de aynı oranda sıkıcı olabiliyor

Laliş dedi ki...

Futbol sevilmez mi, izlenmez mi aaa çok ayıp =). Benim en büyük zevkim sevgilimle maçları izlemekti. Bir de başka takımların taraftarları olunca daha eğlenceli oluyor bu iş =).

Gerçi Kanada'da olmam dolayısı ile artık buz hokeyi maçlarını izliyorum ama olsun =).

Aslında sevdirilebilse her kadın sever gibi düşünüyorum ben =).

Mr.E dedi ki...

Bence de ^_^

crazywomanrosemary dedi ki...

Erkeklerin tek istediği futbol seyrederken ellerinin altında ya da yanıbaşında ona hayır demeyen bir hatun kişi..hele birde yanında onunla birlikte "gooooool" diye bağırırsa emin ol
gözünden öpülesi kadın işte odur di mi ya ? ;))

crazywomanrosemary dedi ki...

PS;Az önceki yorumu yazını okuyarak yaptığımı sanma sakın..hi hii.:)) futbolu sadece 4 yılda bir dünya kupasına rastladığımda seyrederim..:))

Mr.E dedi ki...

Aslında futbolu bir satranç maçı gibi izleyip analiz eden bir kız benim için daha makbul ki, elimizde böyle biri zaten mevcut ^.^

crazywomanrosemary dedi ki...

futbol ve satranç hımm!
bu kadar zeki kızlarımızda var hemde elinizde bak bak bak ! elinizde hııı!

Mr.E dedi ki...

Elimde, hali hazırda, kalbimin içinde :) Bu daha açıklayıcı oldu mu? :)

crazywomanrosemary dedi ki...

Bak yaptığım şakaları ciddiye alıyorsan şaka yapayım yoksa bunu kimseye yapmam bilesin..:)

ayrıca yüreğinin değerlisi olduğuna canı gönülden sevindim.. öperim ben onu senin gibi akıllı birinin gönlünü çaldığı için..sevgiyle..:)

Mr.E dedi ki...

ehe ^_^ teşekkür ederim :')

Sweet Sunshine dedi ki...

valla mr. cığım işin aslı şu zaman kadar bir tane maça gittim onda da çok ama çok eğlendim böyle saha içi şarkılar türküler negzel.

anlıyor muyum anlıyorum, eğleniyor muyum eğleniyorum. ama bunu hobi haline getirmek istemedim.
arada oturur babamla maç izlerim.
büyük maçlar varsa işte onları izlerim. ama futbolcuları pek bilmem, detayına pek inmem.

bir şeyler konusunda biliçli olmak herkesin hoşuna gider. erkekler de bunu seçiyor, bir gruba dahil olmak da eğlenceli olmalı. ama alınmayacağım bir gruba neden dahil olmak için uğraşayım, bu kadın deyip rahatça küfretmeyecekler bile, biramı içerken akşam rahatça maçı izleyebilcek miyim barda ? ehe.
yok yani.
bu yüzden GEREK DUYMUYORUM.

aa ilgi çekme konusunda çok ama çok haklısın bu arada. hatta çaylaklık zamanıma ait bununla ilgili bir yazım var bak:

http://hazellova.blogspot.com/2010/08/kadn-gozuyle-futbol-fanatikligi.html

Mr.E dedi ki...

Bira ve küfüre indirgedin ya helal olsun :D

Sweet Sunshine dedi ki...

ehe. o ayrı ama. yani. benim aklıma cips fındık fıstık bira kola geliyor erkek ve maç deyşnce :/ bi de küfür bağırışma ve hayvansı hareketler. ağızdan saçılan küfüre bulanmış cips parçaları.

Mr.E dedi ki...

Nerede maç izlediğini çok merak ettim ama sorgulamayacağım bunu :)

Sweet Sunshine dedi ki...

yani.. ımm. ehe.
yok ya. bizim ailede böyle bişey yok iyi ki. abbam fanatik değildir. ardanın zaten işi olmaz.
ama biliyorum yani.
yani.
öyle.

Mr.E dedi ki...

Bilemem artık :)

Sazan dedi ki...

Ben bu yazıyı nasıl atlamışım yahu.

Kartal gol gol gol :)

Mr.E dedi ki...

Atlamak demeyelim de yeni fırsat olmuştur diyelim

Kartal gol gol gol :))